filurposten.no
Side 5
Jul og nyttår
Disse tre jule- og nyttårsartiklene fra 2024 kan du lese i julen 2025 og ved det påfølgende årsskiftet. Filurposten ser alltid fremover!
Du glitrende, god dag!

Sognepresten med prestefruen og fire av deres 23 barn.
Et kortfattet bidrag til norsk juletreforskning
Av Filur (tekst og tegning)
Så
er den uhyggelige tid kommet da mandige menn på bygdene sager ned
hundretusener av vakre grantrær og frakter dem til byer og tettsteder.
Her kommer folk løpende og vifter med penger som kunne vært brukt til
peanøtter, pils og sydentur.
Skoger av grantrær skifter eier, og
all denne vinterkalde botanikken trekkes inn i villaer og
blokkleiligheter til usigelig glede for de medfølgende barkbillene, som i
desember ernærer seg av marsipan, smultbakst og likør.
Botanisk humor
Granen
er det vanligste juletreet, et typisk nåletre, som året rundt er så
fullsatt av nåler at det aldri virker bart. Likevel har det fått
betegnelsen bartre. Dette må regnes som det første og siste tilfellet av
humor i norsk botanikk.
Man kan undres: Har et grantre (juletre) egentlig noe med julen å gjøre? Mye tyder på at det korrekte svar må bli følgende: Nei.
Sjokk
Mange
lever i den villfarelse at innendørs juletre er et norsk påfunn. Men
det finnes bare ett norsk påfunn: gammelosten. Det første juletreet,
viser en rapport fra Norsk granhistorisk institutt (NGI) forekom i en
sveitsisk stue på 1700-tallet. Utstyrt som det var med glitter, Wilhelm
Tell-dukker og levende lys forårsaket treet hos tilskuerne en
livstruende sjokkreaksjon hvis lydlige uttrykk senere har fått
betegnelsen jodling. Om dette kan du lese i neste avsnitt.
Opp ned
Her
er neste avsnitt. Jodling er en besynderlig blanding av sang og de
lyder som kommer fra personer som involveres i trafikkulykker. Den
fremkommer ved at man under synging gjentagne ganger snur strupehodet
opp ned og svelger det.
Hos presten
Det
var i året 1737 at en bonde i landsbyen Derricksdorf ved
Komisch-Partenkirchen banket på døren til sognepresten en sen
desemberkveld. Sognepresten svarte med utropet «Tre inn!».
Beklageligvis hadde ikke bonden noe tre med seg, så han løp ut i skogen
og hugget ned en gran. Denne skjøv han inn i prestens stue under
fremsigelse av formuleringen «Tre inn skal bli!» («Drei ein soll
bleiben,» som det heter i tysk oversettelse.)
God dag og mor'n
Knapt
var treet kommet til syne i døråpningen, før sognepresten m/hustru og
deres 23 barn fremførte musikkhistoriens første jodling, som for øvrig
drepte samtlige barkbiller i treet. Den enerverende diskusjonen om hva
som kom først, juletreet eller jodlingen, kan dermed avsluttes.
Det er viktig at vi skjelner mellom utendørs grantre (gran) og innendørs
grantre (julegran). Om sistnevnte heter det i en populær sang: «Du
grønne. glitrende tre, god dag!» (I ungdomsversjonen: «Mor'n, mor'n!».)
Den svaksynte
Sangen
skriver seg fra en faktisk begivenhet i Hattfjelldal julen 1932, da en
svaksynt lærer håndhilste på et juletre i den tro at han stod overfor
sin noe nervøse nabo, som gjerne gikk med piggene (nålene) ut. Læreren
døde av sitt eget smerteskrik.
Ada
Vi
kommer ikke forbi granens betydning for norsk musikkliv. Hvem er ikke
blitt glad i de skjønne toner av Ada Gran, denne begavete komponisten
hvis eneste verk har gledet tusener og atter tusener.
(Artikkelforfatteren er her kommet i skade for å erindre feil. Han
forveksler den totalt ukjente Ada Gran med komposisjonen Granada. Red.
anm.)
Men viktigst har granen vært for jodlingen.
Og barkbillen.

En liten fyr i skogen
I en skog ved Trondheim by
gikk en GNÅ, forskremt og sky.
Kom der så en jente fram
på en sti og stoppet ham:
«Hvem er du, du lille fyr,
her blant trær og skogens dyr?»
«Unge dame, jeg er GNÅ,
navn i tiden nettopp nå.
Som du muligens forstår:
Navnet mitt er Godt Nytt År.
Hvorfor jeg er stutt og snål?
Jeg er brukt i utrengsmål!
Når man er på alles munn,
over alt, hver evig stund,
i hvert hjem, i buss og trikk,
TV, radio, fabrikk,
i debatt og doven drøs,
vil man lett bli innholdsløs.
Meningsbruk gir meningssvinn;
derfor er jeg skrumpet inn
til forkortelsen du ser.»
— Jenta så ham aldri mer.
